Tazkirah

Character is what you know you are, not what others think you have.

Keperibadian adalah apa yang anda ketahui tentang diri anda sendiri, bukannya apa yang difikirkan oleh orang lain tentang keupayaan anda.

Featured post

MSSS Peringkat Daerah Kota Kinabalu.

 Maktab Sabah dan SK.Sri Gaya, Kota Kinabalu dipertanggungjawabkan mengelola MSSS Peringkat Daerah yang bermula 3 Ogos hingga 5 Ogos 2024. K...

Admin Blog

Admin Blog
MUSLI ANDALAN

Blog Archive

Sunday, November 1, 2020

Selain daripada soalan berbentuk objektif, terdapat juga kertas peperiksaan yang mengemukakan soalan yang memerlukan jawapan pendek. Jawapan yang diperlukan adalah memadai dengan dua atau tiga patah perkataan sahaja. Pelajar perlu mempunyai satu teknik, semasa menjawab soalan yang memerlukan jawapan pendek.

1. Baca soalan dengan teliti. 

- Setelah mendapat kertas soalan, baca dan telitikan setiap soalan. Walaupun jawapan yang diperlukan pendek dan hanya mempunyai dua atau tiga patah perkataan sahaja, namun jawapan yang dikehendaki adalah tepat. Tidak seperti jawapan panjang yang berkemungkinan akan mendapat markah jika jawapan yang diberikan hampir menepati, soalan jawapan pendek hanya mempunyai satu jawapan yang tepat. Bagi soalan yang mempunyai kaitan antara satu sama lain pula baca sepintas lalu keseluruhan kertas soalan yang diberi. Jangan menjawab soalan pertama dahulu. Hal ini bagi memastikan pelajar tahu dan faham isi serta jawapan yang dikehendaki.

2. Fahamkan kehendak soalan.
- Kehendak setiap soalan perlu dipatuhi dan jangan sekali-kali mengagak-agak kehendak soalan berkenaan. Pastikan pelajar benar-benar yakin akan kehendak setiap soalan dan jika pelajar masih kabur, ikutlah langkah-langkah dibawah;
i. baca soalan berulang kali hingga pelajar benar-benar faham.
ii.sekiranya masih lagi kabur, gariskan kata kunci bagi soalan-soalan berkenaan.
iii.sekiranya masih samar-samar lagi pemahaman pelajar it, olahkan sendiri soalan yang diberi itu.

3, Jangan meneka jawapan,
- Sebagai pelajar, adalah tidak digalakkan untuk meneka atau menembak sesuatu jawapan untuk satu-satu soalan. Dalam peperiksaan, satu markah pun boleh membezakan gred yang bakal pelajar perolehi. Jadi jawab setiap soalan dengan teliti dan berhati-hati agar tiada satu pun markah tercicir.

4. Setelah faham, mula menjawab soalan.
- Sewaktu mula menjawab, pastikan pelajar telah membuat perancangan terlebih dahulu. Pastikan isi-isi yang diberi adalah betul dan menepati kehendak soalan. Semasa menulis, pastikan tulisan pelajar kemas, mudah dibaca dan jawapan soalan adalah padat dan lengkap.

5. Berikan jawapan tepat
- Berikan jawapan yang betul-betul tepat dan sejajar dengan kehendak soalan. Jangan membuat soalan secara hentam kromos sahaja. Segala gred adalah bergantung kepada cara pelajar menjawab soalan. Pastikan yang pelajar  sememangnya benar-benar yakin akan kehendak soalan berkenaan. Sekiranya masih kabur, maka langkah-langkah berikut hendaklah diambil;
i. baca soalan berkenaan berulang kali sehingga pelajar dapat memahaminya.
ii. sekiranya masih tidak faham, cari klu soalan berkenaan.
iii. langkah tambahan yang perlu diambil sekiranya masih belum jelas sepenuhnya soalan berkenaan ialah dengan mengolah semual soalan tersebut.
Lazimnya setelah ketiga-tiga langkah diambil, soalan berkenaan sepatutnya boleh difahami. Sekiranya masih tidak memahaminya, eloklah pelajar beralih ke soalan lain dan kembali semula ke soalan tersebut selepas itu.

6. Jawapan ringkas dan padat,
- Jawapan yang diberi tidak perlu panjang lebar. memadai hanya dengan menggunakan ayat yang ringkas dan padat. Perlu diingat yang pelajar menjawab soalan-soalan pendek bukannya soalan berbentuk karangan. Elakkan memberi jawapan yang meleret-leret dan terlalu panjang.








0 comments:

Post a Comment

Renungan KITA SEMUA

Wahai Anakku! Carilah ilmu kerana apabila kamu menjadi fakir maka itulah hartamu dan bila kamu kaya, ilmu itu menjadi perhiasan dirimu. Lukmanul Hakim

Keluarga Ku.

Keluarga Ku.
MUSLIAH H.M.A

Renungan

Tidak ada yang lebih buruk dan lebih merbahaya dalam hidup ini selain daripada rasa takut untuk melakukan sesuatu yang positif.

Wahai Diri

A good leader is not that person who does things right, but the person who finds the right things to do.

Seorang pemimpin yang baik bukannya seseorang yang melakukan sesuatu kerja dengan betul, tetapi seseorang yang mencari kerja yang betul untuk dilakukan.

Selamat Datang

Blog Unit Bimbingan & Kaunseling
Maktab Sabah, Kota Kinabalu.
Tel:088-225201 Fax:088-216414