Tazkirah
Featured post
MSSS Peringkat Daerah Kota Kinabalu.
Maktab Sabah dan SK.Sri Gaya, Kota Kinabalu dipertanggungjawabkan mengelola MSSS Peringkat Daerah yang bermula 3 Ogos hingga 5 Ogos 2024. K...
Admin Blog
Ada tiga faktor yang menentukan kecemerlangan seseorang pelajar. Tiga faktor tersebut ialah;
PELAJAR.
Pelajar yang ingin meraih kecemerlangan perlu menyediakan dirinya sendiri terlebih dahulu. Pengajar dan persekitaran hanyalah faktor pelengkap bagi mencapai kecemerlangan tersebut, pelajar perlu bersiap sedia dari lima aspek utama iaitu;
1.Bersiap sedia untuk menganalisa diri sendiri dari segi kekuatan dan kelemahan yang ada. Segala kekuatan dan kelemahan ini perlulah diselaraskan dengan segala usaha bagi mencapai kejayaan cemerlang. Untuk mengenali kekuatan dan kelemahan diri sendiri, pelajar perlulah menilai dan menganalisa segala kemahiran dan keupayaan yang dimilikinya. Pelajar yang cemerlang perlu bijak mengeksploitasi kemahiran dan keupayaan yang ada.
Pelajar cemerlang sedar bahawa tidak ada manusia yang dilahirkan serba sempurna. Semua manusia dijadikan oleh Allah dengan mempunyai kelemahan dan kelebihan yang tertentu. Kelemahan yang ada di dalam diri pelajar boleh dikurangkan sekiranya pelajar berusaha bersungguh-sungguh untuk mengatasinya. Pelajar perlu bersiap sedia untuk menjadikan kelemahan yang ada pada dirinya sebagai pendorong untuk berusaha mengembangkan kekuatan yang ada pada dirinya.
2, Bersiap sedia untuk membina motivasi dalaman menerusi penetapan wawasan dan visi yang jelas.
3. Bersiap sedia untuk membina keyakinan dan sikap yang positif. Keyakinan diri dan sikap yang positif akan menjadi pasport kegemilangan untuk masa depan. Pelajar perlu yakin kepada kemampuan dan kelebihan diri sendiri. Pelajar perlu percaya kepada kebolehan dan kehebatan diri sendiri kerana di dalam diri setiap pelajar tersimpan suatu tenaga yang maha besar. Apabila pelajar pandai memperguna dan mengarahkan tenaga ini maka pelajar akan berjaya mencipta kejayaan yang cemerlang dan melaksanakan wawasan dan misi yang telah ditetapkan. Tenaga yang maha perkasa ini akan bergerak dengan gagahnya bila sahaja ditekan suisnya iaitu 'azam yang kukuh dan kemahuan yang teguh.' Tenaga ini akan menggerakkan pelajar agar pelajar bersungguh-sungguh laksana seorang askar yang berada di medan pertempuran yang berjuang bermati-matian untuk mencapai kecemerlangan.
4. Bersiap sedia untuk berdisiplin terutamanya dalam aspek pengurusan diri dan masa. Untuk mencapai kecemerlangan, pelajar perlu berdisiplin dalam menguruskan diri sendiri serta masa yang ada. Perancangan dan pengurusan masa yang cekap bukan sahaja membolehkan pelajar menikmati kehidupan sebagai seorang pelajar secara lebih baik tetapi mendisiplinkan diri agar bijak menggunakan masa. Selalunya kecemerlangan akan dapat dicapai apabila pelajar mempunyai tiga perkara berikut iaitu berilmu, bermotivasi dan berdisiplin.
5. Bersiap sedia untuk mempertingkatkan kemampuan diri. Aristotle, ahli falsafah yunani yang terkenal menyatakan 'kita menjadi apa yang selalu kita lakukan. Maka kecemerlangan bukanlah suatu tindakan, tetapi suatu tabiat'. Untuk mencapai kecemerlangan pelajar perlu mempertingkatkan kemampuan diri. Pelajar perlu percaya kepada kebolehan diri sendiri.
Ybhg Datin Seri Panglima Hajah Nuinda Binti Haji Alias, Pengetua Cemerlang JUSA C Maktab sabah, bergambar bersama OCPD dan PPD, Kota Kinabalu. 20 Januari 2021.PENGAJAR.
Faktor kedua yang menentukan kecemerlangan seseorang pelajar ialah hubungannya dengan guru atau pensyarah yang mengajarnya. Guru atau pensyarah memainkan peranan yang sangat penting dalam membimbing, mengasuh atau mendidik pelajar. Komunikasi yang berkesan di antara guru atau pensyarah dan pelajar adalah amat penting dalam menentukan kecemerlangan. untuk mencapai komunikasi yang berkesan, pelajar perlu mempunyai budaya berikut;
BERSIKAP PROAKTIF DAN POSITIF.
Pelajar perlu sedar yang guru atau pensyarah hanyalah berperanan sebagai fasilitator atau pemudah cara dalam melicinkan usaha pembelajaran pelajar. Untuk berjaya dengan cemerlang, 70 - 90% usaha perlu datang dari pelajar sendiri. Manakala yang selebihnya adalah dari guru atau pensyarah. Pelajar perlu bersikap positif dan proaktif terhadap guru atau pensyarah. Ini boleh dilakukan dengan mengambil daya initiatif sendiri untuk belajar tanpa terlalu bergantung kepada bantuan guru atau pensyarah.
MENGAMALKAN ADAB DAN TINGKAHLKAU YANG TERPUJI TERHADAP GURU ATAU PENSYARAH.
Untuk mencapai kecemerlangan pelajar perlu menghormati guru atau pensyarah yang membimbing dan mendidik pelajar. mereka perlu dihormati sebagaimana pelajar menghormati kedua ibu bapa sendiri. Pelajar perlu menumpukan sepenuh perhatian kepada apa yang diajarkan oleh guru atau pensyarah.
MENGAMALKAN BUDAYA SUKA BERTANYA.
Apabila pelajar menghadapi masalah di dalam subjek tertentu, pelajar perlu bertanya kepada guru atau pensyarah. Jangan malu atau segan untuk bertanya apalagi dengan membiarkan masalah itu berlarutan. Ingatlah bahawa guru atau pensyarah sentiasa bersedia untuk menyelesaikan masalah yang pelajar hadapi. Sebaik-baiknya pelajar mencuba terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah tersebut. Jika masih belum dapat diselesaikan juga barulah pelajar berjumpa dengan guru atau pensyarah.
Ybhg Puan Tah Nia Binti Haji Jaman, Pegawai Pendidikan Daerah JUSA C, Kota Kinabalu. Terima kasih atas sokongan ke Pelancaran Welcome Back To School, 2021.PERSEKITARAN.
Faktor yang tidak kurang pentingnya dalam menentukan kejayaan ialah persekitaran pelajar itu sendiri. setiap pelajar mungkin dibesarkan dalam persekitaran yang berbeza. sama ada kita sedar atau tidak persekitaran adalah merupakan acuan kepada pembetukan peribadi pelajar.
Persekitaran kita bermula dengan kehadiran kedua ibu bapa kita. Merekalah yang mencorakkan kehidupan kita pada permulaannya. Selain daripada itu itu peranan pengasuh, sanak saudara, jiran-jiran dan kawan-kawan akan mula mempengaruhi kehidupan kita.
Apabila umur pelajar semakin meningkat, persekitaran kita yang lain semakin memainkan peranan. Ini termasuklah media massa seperti televisyen, radio, audio-video, komputer, akhbar, majalah, buku, internet dan lain-lain lagi.
Untuk berjaya di dalam pembelajaran dan kehidupan seharian, pelajar perlu mengenalpasti aspek-aspek positif dan negatif yang wujud di dalam persekitaran kita. Kita tidak boleh membiarkan diri kita dipengaruhi oleh persekiran yang negatif. Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang dapat menepis segala faktor-faktor negatif yang terdapat disekitarnya dan mengambil atau mempraktikkan faktor positif yang boleh membantunya menjadi pelajar yang cemerlang bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi juga kehidupan sehariannya.
Bersama tetamu yang hadir sempena 1st Day At School 20 Januari 2021 (Rabu) Seawal pagi jam 6.00pg.
0 comments:
Post a Comment