Tazkirah
Featured post
MSSS Peringkat Daerah Kota Kinabalu.
Maktab Sabah dan SK.Sri Gaya, Kota Kinabalu dipertanggungjawabkan mengelola MSSS Peringkat Daerah yang bermula 3 Ogos hingga 5 Ogos 2024. K...
Admin Blog
Kemahiran belajar merujuk kepada gaya pembelajaran melibatkan motif dan strategi tertentu. 'Faktor kegagalan mencapai skor yang baik adalah disebebkan masalah dalam kaedah pembelajaran' (Hewit,1973). 'Teknik belajar yang berkesan mampu menghasilkan pencapaian yang cemerlang, disiplin yang tinggi dan mewujudkan sikap positif. (Dunn dan Dunn, 1992)
Kemahiran Belajar dan Akademik.
Perancangan dan kemahiran belajar yang sistematik di samping motivasi dalaman yang tinggi terbukti meningkatkan pencapaian dalam akademik. Hal ini menunjukkan kemahiran belajar mempunyai kolerasi terhadap pencapaian akademik.
Kepentingan kemahiran belajar 5 domain.
Perbezaan individu menghasilkan perbezaan corak dan strategi pembelajaran serta minat dan kecenderungan seseorang. Justeru, diharapkan melalui tajuk ini, ia dapat menjadi satu penambahbaikan gaya dan pendekatan kemahiran belajar yang bersesuaian dengan perkembangan dan persekitaran diri seorang murid.
Perkara penting dalam pembelajaran adalah dengan mendapatkan maklumat, seterusnya memproses dan disimpan sebagai ingatan. Proses pembelajaran melibatkan pancaindera dan otak sebagai agen kognitif, aspek perasaan dan sebagainya.
Gaya belajar 5 domain melibatkan semua pancaindera yang merangkumi beberapa domain utama audio, domain visual, domain kognitif, domain afektif dan domain psikomotor.
Domain Audio.
Domain audio menggunakan pancaindera pendengaran untuk mendengar maklumat yang diperoleh. Gangguan persekitaran mengganggu perhatian murid di dalam kelas. Hal ini menunjukkan proses pembelajaran tidak hanya boleh bergantung pada domain audio sahaja.
Domain Visual.
Domain visual menggunakan pancaindera penglihatan. Apa-apa sahaja aktiviti visual akan membawa kepada kefahaman yang nyata. Perkara yang menjadi persoalan ialah, mengapakah dengan hanya menggunakan domain visual, murid masih tidak dapat menguasai dan memberikan tumpuan terhadap perkara yang diajar.
Domain Kognitif.
Ahli psikologi kognitif berpendapat, pembelajaran ialah proses mental yang aktif untuk mendapat, menyimpan, mengingat dan menggunakan ilmu. ia akan melibatkan proses aktif minda untuk memperoleh pengetahuan dan mendorong seseorang untuk belajar.
Dalam proses pembelajaran, domain kognitif sepatutnya dilibatkan secara aktif. Namun demikian, murid biasanya agak sukar untuk melibatkannya secara maksimum. Ia akan menjadi sukar sekiranya pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan hanya bersifat sehala.
Domain Aektif.
Domain afektif melibatkan perasaan, nilai yang dipegagng, sensistiviti dan persepsi individu. Bagi kebanyak murid , ada hal yang beranggapan sesetengah mata pelajaran adalah sukar. hal ini akan menjadikan motivasi dan keinginan mereka untuk belajar semakin menurun. Wujudkan sesi pembelajaran yang senang dan menyeronokkan. ia akan membantu dan mendorong minat murid untuk belajar.
Domain Psikomotor.
Domain psikomotor melibatkan pergerakan tubuh atau apa-apa sahaja pergerakan aktiviti dalam bentyuk tingkah laku. Pembelajaran yang melibatkan pergerakan dan aktiviti akan menimbulkan keseronokan seterusnya meningkatkan keupayaan untuk mengingat sesuatu maklumat.
Domain psikomotor melibatkan perbincangan dengan rakan, aktiviti menyelesaikan masalah dan sebagainya.
0 comments:
Post a Comment