Tazkirah
Featured post
MSSS Peringkat Daerah Kota Kinabalu.
Maktab Sabah dan SK.Sri Gaya, Kota Kinabalu dipertanggungjawabkan mengelola MSSS Peringkat Daerah yang bermula 3 Ogos hingga 5 Ogos 2024. K...
Admin Blog
Blog Archive
-
▼
2020
(103)
-
▼
August
(15)
- Majlis Anugerah Kecemerlangan 2020 Edisi 2019.
- Penghargaan Khidmat Bakti.
- Program eRobotik Murid Asrama Malaysia.
- Teori Psikosekual Freud
- Program Eksplorasi Akademik STPM.
- Perkongsian Pintar Bersama Bekas Pelajar.
- Komponen Kuasa Kecemerlangan JIWA.
- Jenis JIWA
- Memahami JIWA
- Apakah Akil Baligh Atau Kematangan Seks.
- Konsep Diri
- Cara Mengenali Diri Sendiri.
- Aplikasi Teori Jendela Johari.
- Garis Panduan Memujuk Pihak Lain.
- Ibadah Korban Tahun 2020.
-
▼
August
(15)
Ada beberapa cara yang dapat dilakukan oleh seseorang bagi membantu individu lain lebih mengenali dirinya yang sebenar.
Cara pertama adalah dengan membolehkan individu itu berpeluang mendengar apa pandangan orang lain berkenaan dirinya. Dengan cara ini, seseorang pelajar itu dapat melihat dirinya daripada sudut pandangan individu-individu lain, iaitu sebagaimana yang mereka lihat dan kenali dirinya. Biasanya seseorang itu mahu individu lain melihat dirinya seperti seseorang itu sendiri mahu lihat, iaitu yang postif sahaja.
Apa sahaja seseorang itu lakukan dan katakan sentiasa dinilai oleh individu lain. Ada kalanya individu-individu itu menyatakan pendapat mereka berkenaan dirinya dan adakalanya tidak, Kadang-kadang mereka mengatakan dengan jelas dan berterus terang, tetapi ada kalanya mereka menyatakannya dengan cara yang halus dan tersirat, Dalam masyarakat dan budaya Asia, khususnya dalam masyarakat Melayu, cara-cara halus dan tersirat adalah cara yang lebih diterima.
Seseorang itu dapat mendorong individu lain supaya memberi perhatian dan bersikap terbuka pada segala pendapat individu lain berkenaan dirinya dan perbuatannya, supaya individu itu dapat mengenali dirinya sendiri dengan lebih baik lagi.
Cara kedua adalah dengan mendorong individu itu supaya mahu mencari maklumat-maklumat tambahan berkenaan dirinya sendiri. Seseorang pelajar itu boleh meminta pendapat individu-individu di sekelilingnya berkenaan apa yang dilakukannya.
Seseorang itu boleh memberi galakan kepada individu lain supaya jangan takut bertanya kepada guru ataupun rakan-rakannya. Pertanyaan-pertanyaan seperti 'Patutkah saya buat begitu?' ataupun Apa pendapat awak tentang cara saya menyelesaikan masalah itu?' ataupun Adakah saya layak melakukan tugas ini?'.
Seseorang itu boleh mendorong orang lain supaya apabila dia menerima maklum balas kepada soalan-soalan seperti itu, dia tidak bersikap defensif. Galakan individu lain supaya mendengar sahaja dan mengambil perhatian. terangkan kepada individu tersebut, apabila seseorang itu bersikap defensif, lain kali orang tidak mahu memberi maklum balas lagi.
Cara ketiga adalah dengan menggalakkan seseorang itu supaya berlatih melihat dirinya sendiri sebagaimana yang individu lain nampak. Setiap ahli keluarga dan sahabatnya melihat dirinya secara berbeza-beza. Apa yang mereka lihat semuanya betul. Diri seseorang itu adalah semua yang dilihat oleh orang-orang lain di sekelilingnya.
Galakan kepada individu menggambarkan bagaimana ibu bapanya, adik beradiknya, rakan-rakannya, malah bagaimana musuhnya melihat dirinya. Dengan cara itu, dia dapat memahami siapa sebenarnya dirinya dengan lebih jelas.
Cara keempat adalah dengan mendorong individu tersebut supaya mahu mendedahkan lebih banyak maklumat berkenaan dirinya yang selama ini dirahsiakan. Cuba terangkan siapa dirinya sendiri daripada sudut pandangan orang yang lebih tahu. Dengan berbuat begitu, dia mungkin tercungkil maklumat-maklumat yang selama ini dipendamkan ataupun yang tidak disedarinya.
0 comments:
Post a Comment