Tazkirah

Character is what you know you are, not what others think you have.

Keperibadian adalah apa yang anda ketahui tentang diri anda sendiri, bukannya apa yang difikirkan oleh orang lain tentang keupayaan anda.

Featured post

Ancaman Gajet dan Internet. (Pornografi)

Mutakhir ini semakin banyak kes salah laku seksual yang melibatkan remaja bawah umur yang berpunca daripada penggunaan gajet / internet tanp...

Admin Blog

Admin Blog
MUSLI ANDALAN

Blog Archive

Thursday, November 5, 2020

Belajar boleh menjadi mudah dan boleh menjadi susah. Ia bergantung pada subjek atau perkara yang hendak dipelajari. Belajar membaca seni kata lagu lebih mudah daripada belajar menyanyi. Ini ada kaitan dengan dengan kecerdasan mental, emosi dan spiritual. Apa sahaja kecerdasan mempunyai kaitan dengan personalititi. Ini kerana setiap individu mempunyai jiwa. Setiap jiwa mempunyai tiga komponen sumber kuasa. Kuasa ini dikatakan kuasa personaliti 50%, kuasa pengetahuan 40% dan kuasa kemahiran 10%.

Bagi mencapai seseorang mencapai kecemerlangan jiwa, semua sumber kuasa itu perlu digerakkan dan dimanfaatkan sepenuhnya. Kuasa kemahiran walaupun hanya 10% ia tetap penting. terdapat pelbagai bentuk kemahiran terutama kemahiran perhubungan sosial bagi kehidupan.

Apa sahaja yang dicadangkan bergantng pada individu bagi menentukan dan memilih cara yang paling sesuai dengan kemampuannnya. Oleh itu, bagaimana hendak menjadikan belajar satu pengalaman yang menyeronokkan mudah dan bermakna? Maka peranan guru membantu murid mengenal pasti asas bagaimana memahami cara pendekatan dan kecenderungan teknik yang digunakan untuk belajar.

Pelbagai kajian berkaitan cara terbaik orang dewasa belajar sudah dijalankan. Mungkin salah satu daripada cara berikut sesuai dengan anak-anak murid.

  • bagaimana anda menerima maklumat dengan mudah. Adakah anda belajar dengan melihat, mendengar, bergerak ataupun menyentuh?
  • bagaimana anda mengurus dan memproses maklumat yang diterima. Adakah banyak menggunakan otak kiri ataupun otak kanan, analitikal atau global?
  • keadaan yang diperlukan bagi membantu anda menyimpan maklumat yang diperolehi bergantung pada faktor emosi, sosial, fizikal ataupun persekitaran
Ramai yang menekankan perbezaan cara belajar mengikut kecerdasan dan keupayaan berikut.
  • bercakap dan menuis dengan baik.
  • memberi sebab, mengira dan mengurus pemikiran logik.
  • mengecat, mewarna , mengambil gambar ataupun mengukir.
  • menggunakan tangan dan gerak badan.
  • mencipta lagu, menyanyi ataupun bermain alat muzik
  • menyelami perasaan dan jiwa
5 November 2020 19 Rabiulawal 1442H.




















2 comments:

Anonymous said...

TUNTUTLAH ILMU SEHINGGA KE AKHIR HAYAT...TOLABAL ILMU FARIDOTUN ALA KULLI MUSLIM

alhamdulillah. ia satu kewajipan.

Post a Comment

Renungan KITA SEMUA

Wahai Anakku! Carilah ilmu kerana apabila kamu menjadi fakir maka itulah hartamu dan bila kamu kaya, ilmu itu menjadi perhiasan dirimu. Lukmanul Hakim

Keluarga Ku.

Keluarga Ku.
MUSLIAH H.M.A

Renungan

Tidak ada yang lebih buruk dan lebih merbahaya dalam hidup ini selain daripada rasa takut untuk melakukan sesuatu yang positif.

Wahai Diri

A good leader is not that person who does things right, but the person who finds the right things to do.

Seorang pemimpin yang baik bukannya seseorang yang melakukan sesuatu kerja dengan betul, tetapi seseorang yang mencari kerja yang betul untuk dilakukan.

Selamat Datang

Blog Unit Bimbingan & Kaunseling
Maktab Sabah, Kota Kinabalu.
Tel:088-225201 Fax:088-216414