Tazkirah

Character is what you know you are, not what others think you have.

Keperibadian adalah apa yang anda ketahui tentang diri anda sendiri, bukannya apa yang difikirkan oleh orang lain tentang keupayaan anda.

Featured post

Orang Haus Diberi Air, Orang Lapar Diberi Nasi.

Haus itu dahaga, dahaga itu akan hilang apabila mennerima air. Lapar itu adalah satu perasaan yang memerlukan makanan. dan dalam konteks mak...

Admin Blog

Admin Blog
MUSLI ANDALAN

Blog Archive

Saturday, October 24, 2020

 Motivasi diperlukan untuk meningkatkan kecemerlangan pelajar. Tanpa motivasi pembelajaran tidak digunakan sepenuhnya. Pelajar lemah akan bertambah lemah manakala pelajar cemerlang tidak mencapai tahap kecemerlangan maksimun jika dibandingkan jika ia mempunyai motivasi. Oleh itu, dalam tajuk ini  kita membicangkan motivasi diri;






A. Tentukan Matlamat.

- Matlamat ialah hala tuju dan arah tujuan dalam kehidupan. Seoarng pelajar yang inginkan kecemerlangan mestilah mempunyai satu matlamat hidup yang jitu. Matlamat akan menggerakaan pelajar unutk berusaha lebih keras bagi menentukan kejayaan di masa hadapan. Bagi merealisasikan matlamat hidup, pelajar tersebut mestilah berusaha keras serta bijak menguruskan masa dalam kehidupannya.

B. Tampalkan matlamat.

- Untuk mengelakkan pelajar terlena dan melupakan terus pelajaran. Tampalkan matlamat pelajar terutama di ruang belajar. Seboleh-bolehnya tampalkan matlamat tersebut di;

i. ruang yang mudah dilihat

ii.di segernap penjuru tempat belajar.

C.Senaraikan kekuatan dan kelemahan

- Sebaraikan kekuatan dan kelemahan untuk melihat kekurangan dan kelebeihan diri pelajar dalam pelajaarn. Kaji dan perbaiki kelemahan pelajar dan tingkatkan kekuatan yang ada pada diri pelajar. Dengan melihat kelemahan dan kekuatan  tersebut pelajar mampu meningkatkan motivasi diri.

D. Sentiasa bersikap positif''

- Sentiasa berkata 'yes ia can atau saya boleh'. Pelajar akan rasa motivasi semakin meningkat. Orang yang bersikap positif tidak takut gagal. Jika gagal mereka tidak berputus asa dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri.

E. Sentiasa bertindak positif.

- Orang yang bersikap positif akan bertindak dan sekarang bukan 'nanti' atau ;kemudian hari'. Proses ulangkaji pelajar harus bermula dari hari pertama pembelajaran pelajar. Jangan menangguh ulangkaji hingga ke hari peperiksaan.

F. Sentiasa berfikiran positif.

- Sentiasalah berfikir tentang kejayaan pelajar di masa hadapan. Apa yang pelajar perlu lakukan untuk berjaya dan apa yang pelajar ingin jadi selepas berjaya. Sentiasalah berfikir dan merasakan bahawa pelajar sebenarnya mempunyai kemampuan untuk berjaya. Dengan berfikiran positif sikap dan tindakan pelajar turut menjadi positif.

G. Elakkan perbuatan yang tidak berfaedah.

Sebagai pelajar, tanggungjawab utama pelajar adalah untuk berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan. Oleh itu tugas utama pelajar ialah mentelaah pelajaran. Setiap pelajar harus mengelak daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah seperti melepak, berbual kosong, merayau-rayau dan sebagainya.  Perbuatan yang tidak berfaedah hanya melihatkan kelemahan motivasi diri pelajar.

H. Dengar nasihat guru dan ibu bapa.

- Nasihatyang berulang kali akan meningkat motivasi diri. Pelajr harus mendengar pandangan dan teguran daripada guru atau ibu bapa kerana mereka mempunyai lebih pengalaman berbanding kita.  Segala nasihat tersebut adalah daripada pengalaman kegagalan dan kejayaan yang pernah mereka kecapi sewaktu bergelar pelajar. Pelajar tidak rugi untuk mendengar dan mengikut nasihat mereka sebagai bekalan pada masa hadapan. Kebanyakan mereka adalah yang telah berjaya hidupnya sepetti ayah dan ibu pelajar yang berkerjaya.

I. Tidak membuang masa.

- Masa itu emas. Masa yang pergi akan ditukar ganti. Oleh itu gunakan masa dengan sebaik-baiknya. Jangan melakukan perkara yang tidak berfaedah yang hanya akan merugikan masa. Penuhi masa pelajar dengan mentelaah pelajaran. Orang yang dapat menguruskan masa dengan baik adalah orang yang bermotivasi.,

J. Tidak cepat berputus asa.

- Orang yang gagal sebenarnya orang yang cepat berputus asa. Sebagai pelajar tidak sepatutnya cepat berputus asa jika gagal.  Anggaplah kegagalan itu adalah penawar bagi kejayaan.

K. Berusaha atas kerelaan bukan paksaan.

- Kecemerlangan yang jitu hanya boleh dicapai sekiraya pelajar itu mempunyai kemahiran untuk berjaya. Jika pelajar itu terpaksa belajar kerana disuruh oleh ibu atau guru, maka pelajar berkenaan tidak berupaya mencipta kecemerlangan buat diri sendiri. Apabila seseorang pelajar memiliki kemahuan yang membara untuk berjaya, ia akan memberi tenaga  mental yang mencukupi untuk mengatasi segala cabaran.







24 Oktober 2020 (Sabtu).

0 comments:

Post a Comment

Renungan KITA SEMUA

Wahai Anakku! Carilah ilmu kerana apabila kamu menjadi fakir maka itulah hartamu dan bila kamu kaya, ilmu itu menjadi perhiasan dirimu. Lukmanul Hakim

Keluarga Ku.

Keluarga Ku.
MUSLIAH H.M.A

Renungan

Tidak ada yang lebih buruk dan lebih merbahaya dalam hidup ini selain daripada rasa takut untuk melakukan sesuatu yang positif.

Wahai Diri

A good leader is not that person who does things right, but the person who finds the right things to do.

Seorang pemimpin yang baik bukannya seseorang yang melakukan sesuatu kerja dengan betul, tetapi seseorang yang mencari kerja yang betul untuk dilakukan.

Selamat Datang

Blog Unit Bimbingan & Kaunseling
Maktab Sabah, Kota Kinabalu.
Tel:088-225201 Fax:088-216414