Tazkirah

Character is what you know you are, not what others think you have.

Keperibadian adalah apa yang anda ketahui tentang diri anda sendiri, bukannya apa yang difikirkan oleh orang lain tentang keupayaan anda.

Featured post

Orang Haus Diberi Air, Orang Lapar Diberi Nasi.

Haus itu dahaga, dahaga itu akan hilang apabila mennerima air. Lapar itu adalah satu perasaan yang memerlukan makanan. dan dalam konteks mak...

Admin Blog

Admin Blog
MUSLI ANDALAN

Blog Archive

Tuesday, October 27, 2020

 Teknik Memberi Galakan.

Teknik ini merupakan inti padu dalam psikologi individu. Apabila kaunselor memberi galakan kepada klien, cara ini dengan sendirinya merangsangkan klien untuk melakukan tindakan baru. Kekuatan elemen galakan adalah keupayaannya memberi tunas baru dalam diri klien dengan tersemainya rasa yakin serta rangsangan memberanikan diri untuk mencuba sesuatu yang baru. Ini sahaja sudah meyakinkan klien mengubah pendirian daripada seorang yang mempunyai perasaan rasa rendah diri kepada keunggulan, selanjutnya menyeflahkan satu perubahan gaya hidup ke arah minat sosial yang lebih sempurna.

Teknik Bertindak 'Seolah-Olah'.

Teknik ini menyerupai cara main peranan. Kaunselor akan memberi galakan kepada klien supaya dapat melahirkan kehendak untuk belajar melakukan suatu tindakan dengan yakin. Contohnya, klien yang merasa kurang yakin untuk mengadap ketua jabatannya kerana menganggap ketua jabatan tersebut begitu garang dan tegas dalam interaksinya. Dalam hal ini,kaunselor akan meminta klien memainkan peranan seolah-olah klien ini seorang pekerja yang tegas dan mempunyai fakta yang bernas dalam perbincangannya dengan ketua jabatan tersebut. Klien digalakkan agar mempunyai keyakinan diri yang ia mempunyai kelebihan yang disukai oleh ketua jabatan tersebut seperti tekun dan sifat kejituan melaksanakan tugas. Apa yang berlaku, kaunselor telah mengajukan satu cabaran kepada klien mengambi risiko dalam usaha mengubah perlakuannya. Latihan ini dilakukan berulang sehingga klien  senang melaksanakan peranannya yang baru.


Teknik Menekan Butang Isyarat.

Teknik ini memberi isyarat kepada klien bahawa tanggungjawab dalam tangannya sendiri. Tidak ada orang lain yang boleh mengambil alih tanggungjawab yang dipikul oleh klien. Biasanya teknik menekan butang ini diguna bagi mengubah perasaan klien daripada satu perasaan negatif kepada yang lebih positif terhadap sesuatu pengalaman. Klien yang bertanggungjawab mengubahkannya diminta oleh kaunselor supaya memfokus dengan tekun perasaan yang mengiringi situasi yang tidak selesa itu. Dengan cara,memfokus kepada perasaan yang tidak selesa itu, kaunselor memberi isyarat bahawa klienlah yang sebenarnya mengawal keadaan. Kesedaran ini akan membawa klien kepada satu persepsi baru dan permulaan perubahan akan berlaku.







0 comments:

Post a Comment

Renungan KITA SEMUA

Wahai Anakku! Carilah ilmu kerana apabila kamu menjadi fakir maka itulah hartamu dan bila kamu kaya, ilmu itu menjadi perhiasan dirimu. Lukmanul Hakim

Keluarga Ku.

Keluarga Ku.
MUSLIAH H.M.A

Renungan

Tidak ada yang lebih buruk dan lebih merbahaya dalam hidup ini selain daripada rasa takut untuk melakukan sesuatu yang positif.

Wahai Diri

A good leader is not that person who does things right, but the person who finds the right things to do.

Seorang pemimpin yang baik bukannya seseorang yang melakukan sesuatu kerja dengan betul, tetapi seseorang yang mencari kerja yang betul untuk dilakukan.

Selamat Datang

Blog Unit Bimbingan & Kaunseling
Maktab Sabah, Kota Kinabalu.
Tel:088-225201 Fax:088-216414